بررسی شبهات قمی  در مورد حادثه افک

در تفسیر قمی۱ در توضیح آیه: {إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَهٌ مِنْکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ} [النور:۱۱] آمده است که، عامه مردم روایت کره اند که این آیه در مورد عائشه و آنچه از بهتان به وی در حال برگشتن از غزوه بنی مصطلق من جانب خزاعه نسبت دادند نازل گشته است و این در حالی است که خواص روایت نموده اند که این آیه در مورد ماریه قبطی نازل شد که عائشه به وی تهمت زد .

در مورد آیات افک که عالم و عوام می دانند که در مورد پاکی عائشه رضی الله عنها نازل شده از بهتانی که اسلاف قمی در جریان گم شدن گردنبند وی که در هنگام برگشت لشکر مسلمین از غزوه بنی مصطلق در بیابان گم کرد به وی زده بودند، اما قمی و امثالش می خواهند جریان این داستان را طوری دیگر وانمود کنند وحقیقت آن را وارونه جلوه دهند تا مجبور نشوند که هیچ نوع فضیلتی برایش اقرار نمایند، چه فضلی بالاتر از این که ام المومنین را در برگرفته وی بر امثالش فخر ورزد که الله سبحانه و تعالی پاکی و برائت وی را از بالای هفت آسمان نازل کرده است .

فراموش نکنیم که علی رضی الله عنه نیز ربطی به این جریان دارد، هنگامی که شایعات در مدینه پیچید، رسول الله – صلی الله علیه و آله وسلم – با ایشان مشوره نمود و ایشان براساس آنچه که روایات بیان نموده اند گفت: همانا زن بسیار است . وی زبانش را با گفتن حرفهای ناپسنده در مورد مادرم عائشه آلوده ننمود و هیچ گونه شکی به دل راه نداد، چون ایشان به اتفاق افتادن این امر اعتقاد نداشت، تنها هم و فکرش این بود که رسول-صلی الله علیه و آله وسلم – را از این پریشانی برهاند لذا گمان می کرد که اگر رسول الله- صلی الله علیه و آله وسلم – دستش را از این زن بردارد و دیگری را جایگزینش نماید خیالش راحت خواهد شد.

ادامه نوشته

کفاره

احکام فقهی مرتبط با انواع کفاره‌ها را تشریح می‌کند. اثر حاضر، مهم‌ترین کفاره‌ها و احکام مربوط به هریک از آنها را با نثری ساده و شیوه‌ای واضح توضیح داده است و می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه در این رابطه باشد. توجه نویسنده، بیشترمعطوف به احکام کفاره‌هایی بوده است که اکثر مردم در زندگی روزمره خود با آنها سر و کار دارند و خواهان شناختِ شیوه اجرای آنها می‌باشند. وی در هر فصل، پس از ارائه تعریفی مختصر از موضوع مورد بحث، آیات و دستور قرآن کریم را در مورد حکمِ هر مورد ذکر کرده و سپس حکمِ فقهی آن را شرح می‌دهد. این احکام عبارتند از: کفاره سوگندها، کفاره نذر، کفاره قتل، کفاره ظِهار، کفاره إیلاء، کفاره جماع در روز ماه رمضان، فدیه ارتکاب به اعمال ممنوعه و نهی‌شده در حج.

ناسیونالیزم اسلامی

دیدگاه اسلام را درباره فرقه‌گرایی و ملیت بررسی کرده و موضع‌گیری صحیح اسلامی را در قبال این مقوله شرح می‌دهد. نویسنده در این اثر، اساس اندیشه ناسیونالیزم را شرح می‌دهد و به توضیح موارد تناقض ارزشهای آن با عقاید اسلامی می‌پردازد. وی اشاره می‌کند که چگونه مسایلی همچون قومیت، تمایزات رنگ، نژاد و وابستگی سیاسی، باعث جدایی انسانها در مکتب ناسیونالیزم می‌گردد. او در ادامه، با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و احادیث شریف نبوی، از دشمنی اسلام با تعصب و قوم‌گرایی سخن می‌گوید و ضمن اشاره به اخلاق پسندیدۀ انصار در یاری مهاجران رضي الله عنهم أجمعين ، روح اتحاد اسلامی را تبیین می‌کند و شرحی بر اصول اتحاد و همدلی دینی در اسلام ارائه می‌دهد.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست و از کجا می آید؟ اعتماد به نفس قدرتی است که در درون هرکسی وجود دارد. اعتماد به نفس، یعنی توانایی و علاقه برای خلق چیزهایی که شما در زندگی به آن احتیاج دارید. مشکل اینجاست که ما بیشتر وقت ها این قدرت خودرا فراموش می کنیم! این کتاب کوچک قصد دارد، اعتماد به نفس شما را نشانتان بدهد تا همیشه و در هر حالت به آن اتکا کنید، این کتاب کوچک این ویژگی را دارد که می توانید، آن را همه جا همراه خود ببرید و از آن استفاده کنید. با مطالعه کتاب "135 نکته برای اعتماد به نفس"، شما با ابزارهای تغییر شرایط زندگی آشنا می شوید. این کتاب ترس را به شما نشان می دهد تا بتوانید آن را کنار بگذارید و بر آن غلبه کنید.
مطمئن باشید هر بار که این کتاب را می خوانید، افکار قدرتمندی در ذهن شما نقش می بندد افکاری که باعث می شود، اعتماد به نفستان بیشتر و بیشتر رشد کند. بنابراین بیشتر وقت ها این کتاب را بخوانید، به خصوص وقتی که با موفقیت تازه ای در زندگی خود رو به رو می‌شوید. وقتی یاد بگیرید که چگونه زندگی را با احساس جرأت، اطمینان، کمال و لذت بپذیرید، راه حل همه مشکلات به شما الهام می شود.

اسلام دین آسان گیری و تسامح است

دین اسلام آخرین پیغام آسمانی است که خداوند آنرا برای همه مردم فرو فرستاده است چه در مشرق و چه در مغرب، برای زن و مرد، قدرتمند و ناتوان، ثروتمند و فقیر، دانا و نادان، سالم و بیمار؛ به همین خاطر خداوند عظیم‌الشأن با لطف و کرم خویش پیغام خود را به گونه‌ای نازل فرموده که فهم آن برای هر کسی میسّر می‌باشد و عمل نمودن به آن سهل و آسان می‌باشد. و نیز همه مردم را در خود جای می‌دهد و هر مکلفی می‌تواند آنرا انجام دهد. دین اسلام در واقع ابتدا رخصت و مجاز بودن است بعد عزم و اراده، آسان‌گیر و طبیعتی ملایم و نرم دارد، یعنی دین اسلام در پی آن است که مشقت و حرج را از مردم بَر دارد.